طلایه صنعت تابناک

نکاتی پیرامون رگولاتور LM317

در این مقاله به نکاتی راجع به رگولاتور LM317 اشاره می کنیم، در انتها حداقل مداری برای راه اندازی رگولاتور LM317 معرفی می کنیم.

LM317 یک رگولاتور 3 پایه قابل تنظیم میباشد. ولتاژ خروجی این رگولاتور میتواند از  تا  باشد و حداکثر جریان خروجی  را تامین کند. ولتاژ خروجی این رگولاتور میتواند توسط دو مقاومت تعیین شود.

این رگولاتور در پکیج های مختلف عرضه میشود که توان تلفاتی هر کدام بسته به نوع پکیج، متفاوت می باشد.

در جدول زیر انواع مختلف LM317 و پکیج آنها و حداکثر توان نامی و حداکثر جریان قابل تحمل توسط رگولاتور را مشاهده می کنیم.

حداکثر جریان بارحداکثر توان نامی تلف شوندهپکیجقطعه
۰.۵A۲ WTO-39LM317
۱.۵A۱۵ WTO-220LM317T
۰.۵A۷.۵ WTO-202LM317M
۰.۱A۶ WTO-92LM317LZ

این رگولاتور از یک ولتاژ مرجع Vref استفاده میکند. این ولتاژ بین دو پایه خروجی و پایه Adjust قرار میگیرد. این ولتاژ را معمولا 1.25 ولت در نظر میگیرند. با توجه به بلوک دیاگرام شرکت Texas که پیشتر آورده شد، این ولتاژ توسط دیود زنر تامین میشود. این ولتاژ با تغییر دما، تغییر میکند. میتوان به منحنی زیر توجه کرد:

با توجه به منحنی اشاره شده میتوانیم گفت در محدوده دمایی ۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد این ولتاژ ثابت است و تقریبا برابر ۱.۲۵ ولت می باشد.

برای شروع به کار این رگولاتور، یک حداقل جریان باید از خروجی بگذرد تا خروجی رگولاتور روی ولتاژ دلخواه تنظیم شود. این حداقل جریان را میتوان از روی منحنی مربوطه مشاهده کرد:

با توجه به منحنی، با افزایش اختلاف ولتاژ بین ورودی و خروجی رگولاتور، مقدار این جریان افزایش پیدا میکند.

بعنوان مثال در دمای اتاق(۲۵ درجه سانتی گراد)، به ازای Vin-Vout=10(v) ، جریان 1.5 میلی آمپر نیاز است از خروجی مدار گذر کند تا مدار به درستی عمل کند.

یکی از مسائلی که هنگام طراحی باید توجه شود اینست که ولتاژ ورودی رگولاتور باید حداقل ۳ ولت و حداکثر ۴۰ ولت بیشتر از ولتاژ خروجی مدنظر ما باشد. بدیهی است هر چه اختلاف این ولتاژ بیشتر باشد، توان تلفاتی هم بیشتر خواهد شد، بنابراین سعی میکنیم حداقل اختلاف ولتاژ بین ورودی و خروجی را ایجاد کنیم.

در یک جریان خروجی ثابت، ولتاژ Vin-Vout با تغییر دما، تغییر می کند. بعنوان مثال برای جریان های کمتر از 1 آمپر، این ولتاژ با افزایش دما، کاهش پیدا میکند که یکی از دلایل این موضوع میتواند کاهش ولتاژ مرجع رگولاتور باشد.

اکنون می خواهیم حداقل مدار مورد نیاز برای راه اندازی رگولاتور را بررسی کنیم. برای راه اندازی رگولاتور به حداقل دو مقاومت و منبع ولتاژ نیاز داریم.

تحلیل این مدار را با استفاده از ولتاژ مرجع باید شروع کنیم:

باید دقت داشت که ولتاژ ورودی حداقل ۳ ولت باید بیشتر از ولتاژ خروجی باشد.

با توجه به محاسبات سادة بالا، توانستیم ولتاژ خروجی این رگولاتور را بدست آوریم. باید دقت کنیم که با قرار دادن مقاومت متغیر(پتانسیومتر)  R۲ میتوانیم ولتاژ خروجی را تنظیم کنیم.

جریان IADJ  یک جریان ثابت است که می توانیم بصورت یک منبع جریان معادل شده است. اما این جریان با تغییرات دما، تغییر میکند. میخواهیم این تغییر را بررسی کنیم و در رابطه با مقدار آن یک نتیجه گیری انجام دهیم. برای اینکار از منحنی این جریان در دیتاشیت استفاده میکنیم:

مطابق منحنی بالا، مشخص است که این جریان در حدود بازه ۴۰ تا ۵۷ میکرو آمپر  تغییر می کند. بنابراین اگر مقدار مقاومت  R۲ را خیلی بزرگ در نظر نگیریم، میتوانیم از حاصل R۲IADJ  صرفنظر کنیم. بنابراین با قرار دادن مقدار مقاومت قابل قبولی برای مقاومت R۲  می توانیم ولتاژ خروجی رگولاتور را  به شکل زیر بازنویسی کنیم:

مقدار ولتاژ مرجع را به طور معمول ۱.۲۵ ولت در نظر میگیریم:

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *