طلایه صنعت تابناک

تحلیل خازن های ورودی و خروجی و دیود های محافظ مورد نیاز در مدار های رگولاتور LM317

در این مقاله به بررسی و تحلیل خازن های مورد نیاز در ورودی و خروچی رگولاتور LM317 می پردازیم. همچنین تعدادی از نمودار های اشاره شده در دیتاشیت های LM317 را تحلیل می کنیم. در انتها به یک تحلیل مختصر از دیود های محافظ مورد نیاز در LM317 می پردازیم.

مدار زیر را در نظر میگیریم:

در حالت عادی اضافه کردن خازن در ورودی و خروجی رگولاتور لازم نیست. البته اضافه کردن خازن در ورودی رگولاتور در حالتیکه فیلتر منبع تغذیه DC ورودی، دور از رگولاتور باشد، توضیح میشود. همچنین اضافه کردن خازن در خروجی رگولاتور باعث بهبود پاسخ زمانی خروجی میشود، از طرفی این خازن باعث بهبود کاهش ریپل خروجی میشود.

بوسیلة بای پس کردن پایه ADJUST با یک خازن، به ضریب کاهش ریپل بهتری می رسیم. در ادامه در مورد انتخاب این خازن ها توضیح داده میشود.

بطور کلی اضافه کردن یک خازن در ورودی رگولاتور توصیه می شود. یک خازن عدسی 0.1 میکروفاراد یا خازن تانتالیم جامد 1 میکروفاراد در ورودی برای کلیه کاربردها مناسب است.

اضافه کردن یک خازن در پایه ADJUST به زمین، باعث افزایش ضریب حذف ریپل میشود.

بهترین خازنی که توصیه می شود استفاده کرد، خازن تانتالیم جامد است، چرا که این خازن ها حتی در فرکانس های بالا نیز دارای امپدانس کمی می باشند. بنابراین بسته به این که چه نوع خازنی استفاده می شود، ممکن است ظرفیت خازن تفاوت پیدا کند.(می دانیم که خازن در عمل عنصر ایده آل نیست و یک مقاومت سری(ESR) و یک سلف سری(ESL) با آن همراه هستند. در فرکانس های بالا باید خازنی انتخاب کنیم که ESL پایینی داشته باشند که اثر سلفی بر اثر خازنی غلبه پیدا نکند). مثلا یک خازن الکترولیتی(آلومینیوم) 25 میکروفاراد در فرکانس بالا مانند یک خازن 1 میکروفاراد تانتالیم جامد عمل میکند. خازن های سرامیک هم در فرکانس های بالا خوب عمل میکنند، اما عموما این خازن ها در فرکانس های بالای 0.5 مگاهرتز، کاهش زیادی در ظرفیتشان صورت می گیرد.

اکنون تاثیر قرار دادن یک خازن 10 میکروفاراد را با استفاده از نمودار های زیر مشاهده می کنیم:

با توجه به منحنی بالا، اضافه کردن خازن ۱۰ میکروفارادی، حداقل ۵ و حداکثر ۲۵ دسی بل توانسته است ضریب کاهش ریپل را افزایش دهد.

با توجه به منحنی بالا، در اکثر فرکانس ها ضریب کاهش ریپل، افزایش 20 دسی بلی داشته است.

با توجه به منحنی بالا، ضریب کاهش ریپل تقریبا در همه جریان ها تقریبا 12 دسی بل بهبود داشته است.

به طور کلی از یک سیستم الکترونیکی تمایل داریم امپدانس ورودی زیاد و امپدانس خروجی کمی داشته باشد. با قرار دادن خازن ۱۰ میکروفاراد، امپدانس خروجی در بیشتر فرکانس ها ۱۰ برابر میشود.

اگر چه LM317 بدون خازن خروجی نیز پایدار است(مانند هر سیستم فیدبک دار)، اما بعضی مقادیر خازن های خارجی ممکن است باعث نوسان بشوند، مثلا مقادیر 500 پیکوفاراد تا 5000 پیکوفاراد باعث این نوسان می شوند. قرار دادن یک خازن تانتالیم 1 میکروفاراد یا خازن 25 میکروفاراد الکترولیتی آلومینیوم در خروجی برای جلوگیری از نوسان توصیه می شود. استفاده کردن از خازن خروجی باعث کاهش امپدانس خروجی و بهتر شدن پاسخ زمانی خروجی رگولاتور نیز می شود.

زمانیکه خازن های خارجی در مدار رگولاتور استفاده می شود، لازم است جهت جلوگیری از تخلیه این خازن ها در ورودی یا خروجی های رگولاتور، اقدامی انجام دهیم.

بعنوان مثال، با اتصال کوتاه شدن یک خازن ۱۰ میکروفاراد، با توجه به اینکه مقاومت ESR کم آن، یک جریان پالسی در حدود 20 آمپر تولید می شود که این می تواند باعث صدمه زدن به IC رگولاتور می شود.

زمانیکه یک خازن خروجی در رگولاتور استفاده شده است و ورودی اتصال کوتاه می شود،  خازن خروجی میتواند در خروجی رگولاتور تخلیه شود. جریان دشارژ بستگی به مقدار خازن، ولتاژ خروجی و شیب کاهش ولتاژ Vin دارد.

باید دقت کرد بعنوان مثال در رگولاتور LM17 این مسیر دشارژ از طریق یک اتصال بزرگ(large junction) صورت میگیرد که قادر است بطور لحظه ای یک جریان 15 آمپر را تحمل کند. این مطلب لزوما برای دیگر رگولاتور ها صحیح نیست. بنابراین برای خازن های 25 میکروفاراد یا کمتر از آن لازم نیست از محافظی استفاده شود. اما برای باقی مقادیر خازن ها، در صورت اتصال کوتاه شدن ورودی، خازن C۱ از طریق دیود D۱ دشارژ می شود.

در صورتیکه خروجی یا ورودی اتصال کوتاه شوند، خازن C۲ میتواند از طریف یک مسیر کم جریان تخلیه شود. بعنوان مثال در LM117 بطور داخلی یک مقاومت 50 اهم پیک جریان را محدود می کند. بنابراین برای ولتاژ کمتر از 25 ولت یا خازن های کمتر از 10 میکروفاراد، احتیاجی به مدار محافظ نمیباشد. اما یک دیود محافظ D۲ برای سایر حالات مورد نیاز است.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *