طلایه صنعت تابناک

آموزش لحیمکاری

در این مقاله با نحوه لحیم کاری و نکات ایمنی آن آشنا میشوید.

آنچه در این پست میخوانید

تعریف لحیم کاری :

لحیم­کاری به فرآیندی گفته می­شود که در آن دو فلز با کمک ذوب کردن یک فلز واسط دیگر (لحیم یا سیم قلع) به یکدیگر متصل می­گردند. برای ذوب کردن از وسیله­ای به نام هویه استفاده می­شود که برای کیت­های دانش­آموزی معمولا از هویه با توان ۴۰ وات استفاده می­شود.

وسایل مورد نیاز لحیم­کاری :

  1. هویه ۴۰ وات
  2. پایه هویه
  3. سیم قلع (ترجیحا از سیم قلعی استفاده شود که در ترکیبات آن روغن لحیم موجود باشد)
  4. اسفنج نسوز (باید نمناک باشد)
  5. سیم چین یا کف چین

فرآیند لحیم­کاری :

برای یک لحیم­کاری استاندارد باید ۴ مرحله زیر به ترتیب و پشت سرهم اجرا شود. این مراحل مجموعا نباید بیشتر از ۵ ثانیه زمان ببرد.

  • قرار دادن هویه روی پایه مورد نظر
  • نزدیک کردن سیم قلع به نوک هویه
  • دور کردن سیم قلع
  • دور کردن هویه

مراحل یک لحیم کاری استاندارد

تذکرات مهم :

  1. قبل از لحیم­کاری پایه، باید اضافه آن با سیم­چین (یا کف­چین) چیده شود و به اندازه ۲ الی۳ میلیمتر از آن باقی بماند. در اینصورت گرمای هویه بطور متمرکز به پد مورد نظر منتقل می­شود و لحیم­کاری با کیفیت­ بالاتری صورت می­گیرد.
  2. هنگام لحیم­کاری باید هویه را طوری در دست گرفت که مداد را هنگام نوشتن در دست می­گیرند. در این حالت بهتر است جهت جلوگیری از لرزش دست، آن را روی میز قرار داد.

طرز قرار گرفتن هویه در دست

  1. در مرحله دوم لحیم­کاری، نباید بیش از اندازه سیم قلع را ذوب نمود و باید به اندازه­ای ذوب کرد که بطور مختصر پایه را در برگیرد و شبیه یک مخروط شود. در شکل زیر نتیجه یک لحیم کاری استاندارد و همچنین چند نمونه لحیم­کاری نامناسب قابل مشاهده است.

نکات ایمنی لحیم­کاری :

  • پس از روشن کردن هویه ، دمای نوک هویه  به بالای ۲۰۰ درجه سانتی­گراد می رسد، بنابراین هویه می تواند برای پوست و چشم بسیار خطرآفرین باشد.
  • هویه می تواند پلاستیک را ذوب کند و حتی چوب را سوراخ کند. با این کار ، علاوه بر ساطع شدن بوی نامطبوع، نوک هویه خراب می شود و دیگر برای لحیم کاری قابل استفاده نیست. بنابراین از هویه فقط و فقط برای لحیم کاری استفاده شود. (روی نوک هویه ماده ی خاصی است و در صورت استفاده هویه در کاری غیر از لحیم­کاری ، این ماده از بین می رود )
  • هویه می تواند روکش سیم خودش را نیز ذوب کند و در این صورت خطر برق گرفتگی و جرقه زنی محتمل است.
  • هویه پس از هربار استفاده ، باید درون پایه هویه قرار بگیرد.
  • هویه وقتی درون پایه هویه (یک جداره) قرار می گیرد، بعلت این که هویه به پایه هویه اتصال دارد ، باعث داغ شدن بدنه پایه هویه می شود و در صورتیکه دست و یا سیم هویه به آن برخورد کند ممکن است خطر آفرین باشد.
  • هنگام لحیم کاری نباید صورت به نوک هویه نزدیک باشد تا از استشمام دود لحیم کاری جلوگیری شود و همچنین از پرت شدن احتمالی روغن لحیمی که درون سیم قلع وجود دارد جلوگیری شود.
  • در هنگام استفاده از سیم چین باید توجه داشت که دستی که سیم چین را گرفته است به سمت زمین گرفته شود تا در صورت پرت شدن اضافه پایه­ی چیده شده، این پایه به سمت چشم پرت نشود.

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *